Wat kan een website voor jouw bedrijf betekenen?

Dat het internet steeds vaker als uitgangspunt wordt gebruikt door zowel bedrijven als klanten, is voor niemand een verrassing meer. Het is daarom ook geen verrassing dat een professionele website heel waardevol kan zijn, voor elk bedrijf. Zie een website als een soort visitekaartje, of een portfolio. Hiermee kan je potentiële klanten perfect laten zien waar jouw bedrijf voor staat en waar jullie goed in zijn. In deze blog staan vijf redenen waarom elk bedrijf een professionele website nodig heeft.

 

1.    Bereikbaarheid


Een professionele website zorgt voor veel mogelijkheden, maar één van de belangrijkste is dat klanten je bedrijf kunnen bereiken. Dit is vaak de eerste stap in het gehele proces dat elk bedrijf online meemaakt. De klant zoekt naar een product of dienst en belandt hiermee op veel verschillende zoekresultaten. Er is een gigantische groep mensen dat alles zoekt via Google en daar kan je meteen op inhaken met je nieuwe website, via SEO. SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, is voor elk bedrijf van enorme waarde. Door middel van SEO zorg je er namelijk voor dat jouw website goed scoort op Google, waardoor hij bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Hoe hoger je staat, hoe meer mensen zullen klikken op jouw website! Zodra de potentiële klant op je website verschijnt, ontstaat de kans dat hij contact opneemt.

 

2.    De eerste indruk

Contact opnemen doet een klant niet zomaar, hier is een sterke en professionele eerste indruk voor nodig. Hoe zorg je ervoor dat een bezoeker geprikkeld wordt door je website en je bedrijf? Besteed hier veel aandacht aan, de eerste indruk is namelijk extreem waardevol. Wil je laten zien waar je bedrijf goed in is? Of wil je juist laten zien waarom jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie? Maak dit gelijk duidelijk op de homepagina! De klant moet in één keer zien waar jouw bedrijf voor staat en waar jullie goed in zijn, zonder dat hij hier de gehele site voor af moet gaan. Een sterke homepagina, is een sterke eerste indruk.

 

3.    Geloofwaardigheid

Een website kan naast bereikbaarheid ook zorgen voor geloofwaardigheid. Een bedrijf zonder website, wordt vaak gezien als onbetrouwbaar, of zelfs een beetje verdacht. En dat is logisch, je wil als klant weten met wie je te maken hebt, dat herkennen we allemaal. Een professionele website kan hierbij enorm helpen, je kan je klant meteen laten zien wie je bent en wat je doet. Zorg ervoor dat je altijd eerlijk en transparant bent richting je bezoeker, zodat zij niet voor onnodige verrassingen komen te staan en precies weten waar ze aan toe zijn als ze met jouw bedrijf in zee gaan. Een goede tool om vertrouwen een boost te geven, zijn reviews van tevreden klanten en bijvoorbeeld projecten die lopen. Hiermee zorg je ervoor dat je je diensten kan bewijzen, door middel van de meningen van mensen buiten je bedrijf. Daarnaast zorgen de projecten ervoor dat de bezoeker precies kan zien wat het bedrijf doet en met wie zij in zee gaan. Wie weet kan hij zich precies vinden in de projecten en is dat juist wat zijn bedrijf ook nodig heeft. Bingo.

 

4.    Klantenservice

Klanten via je website genereren is waardevol, maar je (bestaande) klanten service aanbieden is ook zeer belangrijk. Hier komen de FAQ’s om de hoek kijken, de Frequently Asked Questions. In andere woorden, vragen die veel verschillende klanten kunnen hebben en die dus vaak gevraagd worden. Zorg ervoor dat je website een aparte pagina heeft, die deze vragen gemakkelijk kan beantwoorden. Zo hoeft de klant niet te bellen, maar kan hij alsnog op het gewenste antwoord komen, door simpelweg op je professionele website te navigeren. Daarnaast is het uiteraard van belang dat je op je website ook je contactgegevens zet, want niet elke vraag kan beantwoord worden via de FAQ-pagina. Soms heeft een klant extra persoonlijke aandacht nodig, zorg ervoor dat hier altijd ruimte voor is om je klantenservice goed onder controle te hebben. Een goede klantenservice zorgt voor tevreden klanten en tevreden klanten zorgen voor nieuwe klanten. Win-win.

 

5.    Meten

Naast dat een website goed is voor je klanten en bezoekers, is het ook waardevol voor jouw bedrijf. Door middel van zogeheten analytics tools, kan je precies meten of je website succesvol is of niet, en waarom. Hiermee kan je bijvoorbeeld meten welke pagina het meest bezocht wordt, of op welke pagina de gemiddelde klant de meeste tijd spendeert. Ook laat de tool zien waar de bezoeker afhaakt, of welke pagina niet in de smaak valt. Hier kan je als bedrijf op inhaken. Doet een bepaalde pagina het namelijk heel goed, dan kan je dit ook toepassen op de andere pagina’s, zodat je het maximale kan halen uit je gehele website. Klanten hebben bepaalde voorkeuren, die je met tools kan meten, zodat je de website helemaal kan optimaliseren om het meeste uit je website en je bedrijf te halen.

Verder lezen.