Online zichtbaarheid

Wat is het belang van SEO voor organisaties?

18/10/2022
Deel deze blog

Het hebben van een perfect vindbare website die op elk relevant zoekwoord bovenaan de zoekresultaten staat, is slechts een utopie. Echter zijn er wel genoeg manieren om je online vindbaarheid zoveel mogelijk te optimaliseren. Hoe belangrijk is SEO voor de groei van je bedrijf?

Zoekmachineoptimalisatie

Laten we beginnen met een beeld van SEO te schetsen. Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in een zoekmachine verbeteren. Google’s algoritme beoordeelt veel verschillende aspecten van een website op basis van relevantie, techniek, content en autoriteit. Er moet worden gezorgd dat de website technisch in goede staat is, dat de content aansluit op de doelgroep en dat er veel autoritaire kennis op de website te vinden is waarnaartoe gelinkt wordt door externe websites. 

¨SEO is het actief optimaliseren van een (mobiele) website door het verbeteren van de techniek, content en autoriteit om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden vanuit zoekmachines zoals Google te verhogen, met als doel (meer) producten en/of diensten te verkopen aan de doelgroep.¨

Door effectief gebruik te maken van SEO technieken is het mogelijk om niet alleen méér, maar ook de juiste bezoekers naar gewenste webpagina’s te trekken wat erg waardevol kan zijn voor veel bedrijven. Met deze extra massa aan kwalitatieve leads is er uiteraard meer kans op een potentiële conversie.

¨Potentiële klanten van bedrijven zoeken in 94,3% van de gevallen online informatie naar producten of diensten via zoekmachines. Als bedrijven dus via Google, de belangrijkste zoekmachine, niet gevonden worden, mist de ondernemer de kans op deze nieuwe groep potentiële klanten.¨ 

SEO is daarom een enorm belangrijk aspect in het creëren van online zichtbaarheid voor een bedrijf. Maar er zijn natuurlijk tal van kanalen waar er ontzettend veel potentie ligt om groei mee te bereiken. Er moet een juiste balans worden gevonden in het combineren van verschillende marketingactiviteiten op diverse platforms; Creëer een storytelling post op LinkedIn waarmee je expertise toont aan je doelgroep. Plaats een display campagne op Facebook. Zet een Google Ads retargeting campagne op. Ga aan de gang met een direct mail campagne. Maar vergeet zeker niet om je website te optimaliseren voor Google. Dit is tenslotte dé plek waar je awareness kan ombuigen tot een conversie.

Breng het in de praktijk

Nu er bepaald is welke acties het snelst mogelijke resultaat zullen opleveren, is het van belang om te gaan testen. Zet A/B tests uit op verschillende kanalen; meet de effecten, analyseer en stuur bij. Het aanwezig zijn met de content op verschillende platforms maakt het onvermijdelijk voor de doelgroep om er een blik van op te vangen. De online marketinguitingen op de kanalen die het best werken geef je wat meer budget en zo kun je langzamerhand deze campagnes gaan optimaliseren.

Parallel hieraan kun je alvast aan de gang gaan met het publiceren van SEO content en het optimaliseren van de website. De website is én blijft het visitekaartje van je bedrijf en daarmee ook de motor voor de omzet. Het investeren in goed vindbaar zijn in Google is dan ook een enorm duurzame versterking van het merk, vooral voor de langere termijn.

Moet ik aan de slag gaan met SEO?

Snelle groei, dat is waar veel bedrijven zich hard voor maken. Het inzetten van advertentiecampagnes op LinkedIn, Facebook of Google is dan ook erg effectief om snel meer naamsbekendheid te behalen bij de doelgroep. Met deze zogenoemde touchpoints kun je mensen in allerlei fases binnen de funnel sturen op de aanwezigheid, relevantie en de betrouwbaarheid van jouw bedrijf om ze uiteindelijk een aankoop te laten doen.

Het inzetten van SEO is meer een lange termijn traject. Het duurt vaak een tijd voordat er daadwerkelijk resultaten zichtbaar zijn. Zoekwoorden - die uit het zoekwoordenonderzoek zijn gekomen - begonnen bijvoorbeeld op plek 40 en die zijn in 4 weken naar plek 30 gegaan. Het kost tijd. Hierna kan je de vruchten plukken van alle bloed, zweet en tranen wat in SEO is gestopt: je komt op de eerste pagina van Google, het aantal websitebezoekers schiet omhoog, de bezoekers vinden precies wat ze zoeken op jouw website, de website is snel, het conversiepercentage gaat omhoog en daarmee ook de omzet. Dé manier om te streven naar een utopie!

Verder lezen.