Merkbeleving

Wat is een community?

10/11/2022
Deel deze blog

Hoe bouw je een community rondom je merk?

Een community is een gemeenschap waarin een groep mensen met dezelfde passies, interesses en zelfs problemen samen komen. Een goed voorbeeld van een sterke community, is de community van het merk LEGO. Zij hebben hun trouwe klanten een platform gegeven, genaamd LEGO Ideas, waarop zij met elkaar kunnen praten, tips kunnen geven en in het geval van LEGO zelfs ideeën kunnen delen met het merk. Op dit platform is online engagement het uitgangspunt, de doelgroep kan zich op het platform identificeren met het merk en een echte connectie aangaan. Veel bedrijven maken er al gebruik van, maar waarom kan een community zoveel voor een bedrijf betekenen?

Waarom wil je een community bouwen?

Om te beginnen moeten we de verschillende gemeenschappen even op een rijtje zetten: organisaties, non-profit organisaties, hobbyisten, influencers en ondernemers. Als organisatie kun je een community bouwen rondom je merk, product of dienst. Het doel van de community is het werven van meer fans, klanten en omzet. Je geeft je klanten een platform, zodat zij dichter bij je merk komen. Dit is voor zowel de klant als het bedrijf waardevol. 

Als non-profit organisatie kun je een community bouwen rondom een bepaald goed doel. Samen sta je sterker en samen kun je meer bereiken, dat is waar het bij non-profit organisaties allemaal om draait. Hierbij komen de mensen die een bepaalde visie hebben samen, om het doel van de organisatie te bereiken. Zijn ze bijvoorbeeld nadrukkelijk betrokken met klimaat en energie? Dan kan je door samen te komen een grotere stem vormen dan dat je alleen zou kunnen. 

De andere drie soorten zijn wat minder belangrijk als het gaat om gemeenschappen voor bedrijven, maar we bespreken ze kort om toch een duidelijker beeld te schetsen. Als hobbyist kan je rondom je passie een community opstellen of meedoen met een bestaande community. Hierbij is het doel met andere praten over je favoriete bezigheid en tips en tricks uitwisselen. Als influencer is het doel een community opzetten om fans om je heen te verzamelen en als ondernemer kun je je voordeel doen met een community omdat je je ideale klant beter leert kennen en daardoor prospects om kunt zetten in echte klanten en fans.

Wat is er voor nodig?

Om een duidelijk beeld te schetsen van de werkzaamheden die plaats moeten vinden om een community op te richten, gaan we er stap voor stap doorheen. 

Stap 1: Idee & onderzoek

Alles begint bij het opstellen van een idee. Het idee om een community op te richten, waarbij je kijkt naar bijvoorbeeld je doel, je passie of juist je zorg. Vervolgens onderzoek je op wie je je gaat richten, wat de behoeften zijn van je doelgroep en waar je doelgroep zich bevindt.

Stap 2: Doelgroep en strategie

Je doelgroep, wie zijn het? Breng hierbij alles in kaart wat van pas kan komen bij het opstellen van een community. Vervolgens bekijk je je strategie; hoe sluit deze aan bij je bedrijfsstrategie en doelstellingen? Welke content ga je delen en waarom zou je klant de community als interessant ervaren? Bepaal daarna de naam en de huisstijl.

Stap 3: Management & organisatie

Betrek het management en zorg ervoor dat zij het merk echt over kunnen brengen op de klant. Betrek verder je medewerkers, wie kan er bijvoorbeeld antwoord geven op vragen? Wie maakt de content? En als laatste, welk platform kies je?

Stap 4: De juiste werknemer

Het is essentieel dat je iemand verantwoordelijk stelt voor het dagelijkse community management. Stel hierbij regels op, wat mag wel en wat mag juist niet binnen je community? Hoe ga je dit vervolgens handhaven?

Stap 5: Content

Bij het plaatsen van content, is een contentkalender essentieel. Wat post je en wanneer ben je dit van plan? Na een tijdje kan je vervolgens op zoek gaan naar superfans en co-creatie inzetten voor nóg meer engagement.

Stap 6: Eerste leden en activatie

Begin binnen je community met een kleine groep van gelijkgestemden. Vrienden, collega’s en bestaande klanten zijn hier goede voorbeelden van. Als dit allemaal geregeld is, kan je officieel je community lanceren. Luister, stel vragen, ga live en focus je op waarde creëren voor de leden. Het dialoog aangaan is hierbij extreem belangrijk!

Stap 7: Groeien

Belonen, belonen en nog eens belonen. Je superfans kunnen je community maken of kraken, waarbij mond-tot-mondreclame een grote impact kan hebben. Organische groei kan ontstaan door het inzetten van de socialmediakanalen waar je bedrijf gebruik van maakt, maar je fans belonen voor het feit dat ze zelf ook content delen, kan wonderen verrichten voor je bedrijf.

Stap 8: Groei door PR & promotie

Zet promotie & PR in om nieuwe leden te werven en je community te laten groeien. Denk hierbij aan e-mail marketing en social media, maar ook aan bijvoorbeeld Google Ads. Je community moet vindbaar zijn op Google, dus werk daarnaast ook zeker nog aan SEA & SEO!

Stap 9: Luisteren

Feedback verkrijgen kan geweldig zijn voor je bedrijf, biedt daarom altijd een luisterend oor en zet de feedback om in verbeteringen. 

Hoe houd je gebruikers betrokken?

Gebruikers betrokken houden is niet heel lastig. Het belangrijkste is dat je echt luistert naar de wensen van de leden, zodat je zeker weet dat zij zich op hun gemak voelen in de online community. Daarnaast kan je je superfans altijd belonen, denk hierbij aan kortingscodes, of een simpele shout-out bovenaan de pagina van de community. Co-creatie is daarnaast ook een geweldige tool, als je je leden de kans geeft om echt mee te doen en je ze vervolgens resultaten kan laten zien, dan geeft dit vanzelf een enorme boost voor je community én je bedrijf!

Verder lezen.