Inhoud

5 redenen om vandaag nog te automatiseren!

20/10/2022
Deel deze blog

Zapier

In een eerdere blog hebben we het al gehad over Zapier en wat het programma precies inhoudt. Ook bij deze blog (en de tips) komt Zapier weer perfect van pas als het gaat om automatisering. Zapier is een programma dat het mogelijk maakt om verschillende systemen met elkaar te koppelen door middel van automatisering, waardoor je zeeen van tijd bespaart. Zapier maakt gebruik van zogeheten “zaps”, templates met “triggers” en bijbehorende “actions”. De “trigger” kan bijvoorbeeld een potentiële klant zijn, die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Zapier zorgt ervoor dat na deze “trigger” een “action” ontstaat, geheel automatisch op de achtergrond. Een goed voorbeeld hiervan, is bijvoorbeeld dat het mailadres direct wordt toegevoegd aan jouw mailinglijst, zonder dat je het zelf door hebt. Automatisering!

Mailcampagnes

Net als bij Zapier, kan je met verschillende programma’s automatische mailcampagnes instellen, zodat je met je bedrijf zowel meer informatie kan verspreiden als mensen naar je website kan leiden. Automatische mailcampagnes kunnen er dus voor zorgen dat je weinig tijd hoeft te besteden aan klanten werven, want het gaat allemaal vanzelf. Om even terug te komen op de programma’s die het mogelijk maken, heb ik twee programma’s uitgekozen. Copercina en Mailchimp zijn perfecte opties om de automatisering mogelijk te maken. Copercina maakt gebruik van veel verschillende opties, van kortingen verstrekken voor een bedankje bij een eerste bestelling, tot een mail die vraagt om feedback. Ook Mailchimp biedt deze opties, maar is in contrast tot Copercina een stuk overzichtelijker en dus makkelijker onder de knie te krijgen. Mailchimp is alleen niet zo geavanceerd als Copercina, waardoor je toch veel zelf bezig bent met instellingen wijzigen en lijsten invullen. Copercina is in dat opzicht dus zeker de betere keuze, al is het programma wat ingewikkelder. Wel handig om te weten, is dat Copercina een duurder programma is (wat wel weer meer opties biedt), zeker niet onhandig om over na te denken dus!

Vacatures via Indeed en www.werkzoeken.nl  

Ook via Indeed kan je als bedrijf gebruik maken van automatisering. Platformen kunnen met elkaar communiceren door middel van het zogeheten bestandtype XML. Op die manier kan je automatische updates versturen naar grote bedrijven als Indeed, Jobwatch en werkzoeken.nl. Zo kan je met het platform naar keuze een automatisch proces in gang zetten, zodat zij de vacature voor je op de juiste pagina plaatsen. Een gemakkelijk proces wat kan zorgen voor nieuwe aanwinsten!

Online marketingcampagnes voor constante leads

Net als bij de tweede tip over mailcampagnes, kan je er voor zorgen dat ook de marketingcampagnes een automatisch proces worden. Met een CRM systeem kan je dit verwezenlijken, zodat je leadgeneratie een stuk effectiever zal worden, op een automatische manier die dus weinig tijd en inspanning vereist. Het gedrag van klanten die online te vinden zijn zal automatisch geanalyseerd worden, waarna het CRM systeem de data segmenteert. Vervolgens kan je zelf je leads volgen en bijhouden, zodat je (optioneel) je leads om kan toveren tot de gewenste sales. Dit kan door middel van de segmentatie, deze zorgt er namelijk voor dat je per lead een aantal zaken op een rijtje hebt staan. Een goed voorbeeld van een CRM systeem is Hubspot. Zij bieden een platform dat marketing, sales én customer service aanpakt, wat er voor zorgt dat je meer tijd over hebt om te werken binnen en aan je bedrijf. 

Standaard mails tijdens het proces van de klant

De Customer Journey, de reis die de klant maakt tijdens welk proces met een bedrijf dan ook. Het is een reis die je gemakkelijk kan beïnvloeden, met de juiste mails op het juiste moment. Is een klant in aanraking gekomen met je website? Dan kan je met de programma’s uit deze blog ervoor zorgen dat ze automatisch een mail kunnen ontvangen om ze verder uit te nodigen. Zo kan je bijvoorbeeld bepalen of je een welkomstemail wil versturen nadat ze geabonneerd zijn op je nieuwsbrief, of ze een fijne verjaardag wensen. Die laatste optie is vooral bedoelt om de relatie “warm te houden”, zodat ze jou en je bedrijf niet vergeten. Wat voor mail je ook kiest en op welk moment je deze verstuurd, je weet zeker dat degene die de mail ontvangt denkt “Hey, dat ken ik!”. Bingo. 

Verder lezen.