Inhoud
April 23, 2021

Psychologie op je website - Deel 1

Een handige tool voor elke website en voor elk bedrijf, is het toepassen van psychologische trucjes. De mens kan op deze manier positief beïnvloed worden, zodat jij het maximale uit je website kan halen en zo kan profiteren van elke bezoeker. Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe pak je dit nou precies aan? Welke stappen moet je zetten om zo tot het gewenste eindresultaat te komen?

In deze blog bespreek ik vier belangrijke punten als het gaat om het toepassen van psychologie op een website en hoe jij deze kan gebruiken voor jouw bedrijf. Niet elke website is hetzelfde en heeft hetzelfde doel, maar in deze vier tips zit er zeker informatie tussen voor iedereen! Van kleurgebruik tot het gedrag van de gemiddelde gebruiker, er zit voor elk bedrijf een trucje tussen.

 

1.    Symmetrie

Symmetrie en balans gaan hand in hand, zowel in het dagelijks leven als online. Een schilderij wat niet recht hangt is voor de meesten onder ons een doorn in het oog en dit geldt ook voor webdesign. Natuurlijk is dat heel anders dan even een schilderij recht hangen, maar symmetrie is in beide gevallen belangrijk. Symmetrie in webdesign is belangrijk, omdat het een grote hoeveelheid rust en stabiliteit symboliseert. Onderdelen die op een website strak uitgelijnd zijn, zorgen ervoor dat de gebruiker meer vertrouwen krijgt in het bedrijf van wie hij of zij de website bekijkt. Een asymmetrisch design wordt daarnaast vaak gezien als chaotisch, waardoor mensen sneller dan ooit afhaken en dat wil je als bedrijf natuurlijk absoluut niet. Kortom, zorg er altijd voor dat je voor rust en stabiliteit zorgt, kies daarom voor een symmetrisch design om zo het beste uit je website te halen.

2.    Kleurgebruik

Een persoonlijke favoriet als het gaat om psychologische trucjes, is slim kleurgebruik. Er zijn ook hier een hoop voorbeelden van uit het dagelijks leven, van fastfood restaurants die het toepassen, tot make-up merken die er ook het maximale uit halen. Naast het dagelijks leven buiten het internet om, zie je het ook talloze keren online voorbij komen, vaak zonder dat je het bewust tot je neemt. Laten we kort een viertal voorbeelden bekijken, om een beeld te schetsen van hoe kleurgebruik een website kan veranderen!

Blauw
De kleur blauw staat voor veiligheid, kalmte, vertrouwen, eerlijkheid en kracht. Als je kijkt naar webdesign, kan de kleur blauw dus goed ingezet worden om de gebruiker te overtuigen dat de website die zij bekijken betrouwbaar is, zodat zij zich veilig voelen tijdens bijvoorbeeld het shoppen.

Groen
Groen staat bekend om haar associatie met duurzaamheid, balans, zorgzaamheid en vriendelijkheid. Daarnaast roept groen ook een zekere rust, prestige en rijkdom op. Voor webdesign is de kleur groen dus juist perfect als je een zekere rust wil creëren op je website, zodat de gebruiker rustig rond kan kijken, zonder teveel prikkels te ontvangen.

Rood
De kleur rood staat voor energie, actie, kracht, passie en opwinding. De kleur trekt vaak meteen de aandacht en zet zelfs gebruikers toe tot het ondernemen van actie, terwijl zij zich hier niet bewust van zijn. In overvloed kan rood ook leiden tot gevaar, agressie en woede, let hier dus goed op! Voor webdesign kan rood perfect gebruikt worden bij bijvoorbeeld acties, omdat het zorgt voor een onbewuste drang tot impulsaankopen.

Geel
Geel staat voor vrolijkheid, speelsheid en optimisme. Daarnaast zorgt geel ervoor dat we logische beslissingen maken en helder nadenken, wat dus zeer positief is. Bij overvloed kan geel zorgen voor angst en stress, pas hier dus goed bij op! Als je kijkt naar webdesign, dan is geel dus belangrijk voor het stimuleren van het denkproces en het zenuwstelsel van de gebruiker, of om de aandacht van de gebruiker te trekken zodat hij of zij een bepaald stuk van de website niet over het hoofd kan zien.

3.    Typografie

Dat we veel lezen op websites, zou voor niemand een verrassing moeten zijn. 95% van een website bestaat uit tekst, waardoor het een belangrijk onderdeel is als je kijkt naar webdesign. Om te beginnen is het belangrijk dat je een lettertype vindt, die past bij het bedrijf en het doel van de website. Daarnaast is het van belang dat er niet teveel lettertypes op de website elkaar kruisen, dit zorgt voor zowel chaos als onleesbaarheid en dat wil je natuurlijk niet hebben op je website. Zorg er juist voor dat je een set lettertypes kiest die elkaar complimenteren en die leesbaar zijn, zodat de gebruiker met plezier de teksten op je website kan en wil lezen. Als laatste; houdt je zinnen en alinea’s kort, lange teksten worden vaak overgeslagen, simpelweg omdat we graag alles zo snel mogelijk in ons opnemen, zonder hier teveel voor te moeten doen.

4.    Beeldgebruik

Het belangrijkste puntje bij dit onderdeel, is simpelweg kwaliteit. Stock foto’s halen van internet is gemakkelijk, maar gebruikers prikken hier heel snel doorheen. Zorg er daarom juist voor dat je foto’s laat maken van je producten en diensten, zodat je goed kan laten zien waar je bedrijf voor staat. Het is van belang dat de foto’s van goede kwaliteit zijn en ze passen bij je bedrijf en je kernboodschap, zodat je dit goed kan overbrengen op de gebruiker. Daarnaast kan je ook gebruik maken van afbeeldingen die de gebruiker richten op een ander deel van de website. Een goed voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld ogen die naar links of rechts kijken, waardoor de gebruiker deze richting onbewust volgt. Als je dus zo’n foto toevoegt en een tekst neerzet daar waar de ogen naar kijken, weet je bijna zeker dat de gebruiker deze tekst zal lezen. Zet hier dus belangrijke punten neer die je over wil brengen op de gebruiker, of acties die lopen, om maximaal gebruik te maken van deze psychologische truc!

Nu je dit allemaal gelezen hebt, kan je gerust onderzoeken welk onderdeel goed kan werken voor jouw bedrijf en haar website. Pas je bijvoorbeeld de kleur blauw wat meer toe om er zeker van te zijn dat het vertrouwen van de gebruiker in jouw bedrijf stijgt, of kies je juist voor slim beeldgebruik, zodat de gebruiker de juiste informatie tot zich neemt? Welke optie (of beter zelfs, opties) je kiest, één ding is zeker… Je website én je bedrijf zullen een boost krijgen in het online landschap. Gebruiker tevreden, jij tevreden, een win-win situatie met dank aan psychologie!

Verder lezen.