Duurzaamheid

Hoe zet je online marketing in voor de energietransitie branche?

7/11/2023
Deel deze blog

De energietransitie branche is een lastige markt als het gaat om online marketing. Vertrouwen en kwaliteit staan bij de doelgroep hoog in het vaandel. Welke obstakels zijn er voor de marketeer binnen deze markt en hoe kan de marketeer deze uitdagingen overwinnen?

Autoriteit in de branche

Producten en diensten in de energietransitie kunnen gezien worden als luxegoederen. Luxegoederen zijn een economisch goed dat niet direct tot de categorie ‘eerste levensbehoefte’ valt, maar waaraan de consument wel een zeker nut onttrekt. Bij deze zogeheten luxegoederen is het hebben van autoriteit erg belangrijk. De koper moet vaak veel geld neerleggen waardoor de koper alleen kiest voor een partij die hij of zij kent en vertrouwd. Een belangrijk onderdeel van dit proces is content.

Blogs zijn een perfecte manier om kennis over te dragen aan je doelgroep. Leg in een blog vooral niet de focus op sales. Blogs zijn er enkel om kennis te delen. Sales wordt namelijk vaak niet gewaardeerd door de lezer en dit heeft een averechts effect op het creëren van autoriteit.

Vlogs zijn vergelijkbaar met blogs. Het grote voordeel van vlogs is dat videomarketing een opkomende trend is. Video’s kunnen gemakkelijk gedeeld worden met de doelgroep en voor de doelgroep is een video heel laagdrempelig. De doelgroep hoeft hierdoor geen lange tekst te lezen. Een ander voordeel van vlogs is dat je de doelgroep kennis kan laten maken met medewerkers van jouw bedrijf. Mensen kopen van mensen en hierdoor zijn vlogs zeer geschikt als content voor het creëren van autoriteit.

In de wereld van techniek is het bezitten van certificaten onmisbaar. Er zijn een groot aantal instanties die de desbetreffende certificaten uitgeven. Zorg ervoor dat deze gemakkelijk op je website te vinden zijn. Deze certificaten helpen enorm bij het winnen van vertrouwen bij je doelgroep.

Te gast zijn in een podcast is een innovatieve manier om vertrouwen te krijgen bij je doelgroep. Als gastspreker bij een podcast word je neergezet als dé professional in jouw werkveld. Podcastmakers zijn vaak op zoek naar interessante nieuwe onderwerpen, dus je kan gemakkelijk zelf contact opnemen over te gast zijn. De podcast heeft nieuwe content en jij kan jouw expertise tentoonstellen. Verder is dit ook een goede manier om je netwerk uit te breiden en te leren van andere professionals. 

Kwaliteit & naamsbekendheid

De termen ‘kwaliteit’ en ‘naamsbekendheid’ hebben een verband. Een goede kwaliteit zorgt namelijk 9 van de 10 keer automatisch ook voor een flinke stijging in de bedrijfsresultaten. Echter is het wel belangrijk dat de kwaliteit in eerste instantie opgemerkt wordt. Hier is dan weer naamsbekendheid voor nodig. Klinkt het nog logisch?

Om deze vicieuze cirkel te doorbreken, voegen we de term propositie toe aan dit verhaal. Een propositie is hoe je een dienst, product of bedrijf in de markt zet. Met behulp van een professionele website kan je deze propositie zo veel mogelijk optimaliseren. Je doelgroep weet hierdoor precies wat ze van jou als bedrijf kunnen verwachten. 

Duidelijke productfoto’s en goede teksten zorgen ervoor dat je de juiste boodschap over brengt bij de doelgroep. Hierdoor kan je de doelgroep overtuigen dat bijvoorbeeld de kwaliteit van jouw producten van een hoog niveau zijn. Na de aankoop van een aantal nieuwe klanten, zal er een sneeuwbaleffect optreden. Mond-tot-mond reclame en reviews die zorgen voor meer betrouwbaarheid over de kwaliteit en meer naamsbekendheid.

Sympathie

Sympathie speelt een belangrijke rol in een aankoopproces. Mensen doen graag zaken met mensen die zij kennen en aardig vinden. Hieruit kun je dus opmerken dat de gunfactor erg van toepassing is. Als bedrijf kun je met een professionele website invloed hebben op de gunfactor:

  • Laat de doelgroep kennis maken met jouw organisatie. Zorg ervoor dat je een ‘over ons’ en een ‘team’ pagina hebt. Hierdoor komt de identiteit van jouw bedrijf naar voren.
  • Vermijd het gebruik van stockfoto’s. Stockfoto’s zijn onpersoonlijk en de doelgroep krijgt er geen warm gevoel van. Bedrijfsfoto’s met medewerkers helpen de doelgroep met het vormen van een beeld over jouw bedrijf, hierdoor win je vertrouwen bij je doelgroep.
  • Deel ook beelden van ‘achter de schermen’. Hierdoor zal de doelgroep je eerder als oprecht beoordelen.
  • Een fijne klantenservice is een pre. Een slechte ervaring zal er al snel voor zorgen dat de doelgroep naar een andere partij gaat kijken.
  • Gebruik de juiste tone of voice. De doelgroep kan het waarderen als je bedrijf dezelfde ‘taal’ spreekt als hen.
  • Laat je merk en visie duidelijk naar voren komen in je merkidentiteit. Vooral in de energietransitie branche, is het belangrijk dat je als bedrijf naar buiten treedt met een belangrijk maatschappelijk doel.

Verder lezen.