Tools
January 7, 2022

Marketing automation tools

In een eerdere blog hebben we al gekeken naar de term “marketing automation”, waarbij we vast hebben gesteld wat het precies is en welke voordelen het met zich meebrengt. In deze blog gaan we kijken naar welke tools het proces mogelijk maken, waarbij een top 5 is opgesteld. Marketing automation is een werkwijze dat steeds meer bedrijven toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden, maar welke tools gebruiken zij en welke komt het beste uit de test? De top 5 staat overigens niet in een specifieke volgorde en zegt niks over hoe goed de tool uit de test komt!

1.    Hubspot

Hubspot is op het gebied van automatisering een echte zogeheten marktleider. Je kan aan elk bedrijf vragen wat Hubspot is en negen van de tien bedrijven zullen meteen weten welke tool het is. Hubspot biedt automatisering aan op verschillende gebieden, waarbij de klant altijd centraal staat. Geen verkooppraatjes of speciale trucjes, maar echt de focus op de klant en zijn of haar wens. Hubspot geeft de gebruiker veel opties, om automatisering toe te passen binnen het bedrijf. Van e-mails tot leads omzetten in sales, Hubspot kan ieder bedrijf hier een helpende hand in bieden. Het is een echte all-in-one, waardoor het de naam “marktleider” zeker heeft verdient.

2.    Mailchimp

Waar Mailchimp begon als een tool voor automatische e-mails, is het sinds 2020 uitgegroeid tot iets veel groters. Doormiddel van de optie Customer Journey Builder, kan je als bedrijf de customer journey volledig uitstippelen en manipuleren. Naast dat deze tool dus extreem waardevol kan zijn, is het ook extreem gebruiksvriendelijk. Door een simpele drag-and-drop methode toe te passen, kan elk bedrijf binnen de kortste tijd werken aan het automatiseren van de reis die haar klanten aflegt. Als gebruiker kun je triggers toevoegen, die Mailchimp automatisch omzet tot actions. Heeft De klant bijvoorbeeld wel een product toegevoegd aan haar winkelmandje, maar niet afgerekend? Dan kan je door middel van Mailchimp gemakkelijk instellen dat ze een e-mail ontvangen om ze een herinnering te sturen. Uiteraard kun je deze automatische e-mail helemaal aankleden zoals je dat zelf wil, zodat je op een persoonlijke manier je klant nog kan aanspreken.

3.    ContentKing

Dat SEO een belangrijke rol speelt in de online wereld, is voor elk bedrijf al helemaal duidelijk. Vindbaarheid via Google is waardevol, het is immers hoe je klanten binnen kan halen via de digitale wereld. Sta je ver onderaan de lijst zoekresultaten? Dan kan je er op rekenen dat je weinig bezoekers krijgt. SEO is hierbij van belang, omdat het er voor kan zorgen dat je hoger op de ranking komt te staan met je website. Door middel van ContentKing, kan je op een automatische wijze je website laten controleren op foutjes als het gaat om zoekwoorden optimalisatie. ContentKing merkt deze foutjes sneller op dan Google dat doet, waardoor je direct aan de slag kan met verbeteren en optimaliseren, om je website weer bovenaan de ranking te krijgen.Wil je ContentKing koppelen met je workflow in Slack? Of werk je graag in Chrome en ben je fan van extensies? Dan biedt ContentKing de opties die jezoekt. Optimaliseren maar!

4.    SEOProfiler

Omtrent tijd besparen door middel van marketing automation, kan het controleren van de SEO van je website veel tijd kosten. Al is het niet totaal automatisatie, toch biedt SEOProfiler opties die tijd besparen, wat natuurlijk het uiteindelijke doel is van automatiseren. SEOProfiler biedt namelijk de mogelijkheid om je te helpen bij het vinden en optimaliseren van je zoekwoorden. Zoekwoordenonderzoek is hierbij van groot belang en het neemt vaak veel tijd in beslag, dus een helpende hand als SEOProfiler is hierbij een goede oplossing. Benieuwd naar welke zoekwoorden de concurrent gebruikt om hoog te scoren? SEOProfiler kan je hier bij helpen, om stiekem een kijkje te nemen bij de concurrentie. Daarnaast kan het, net alsContentKing, je gehele website scannen op SEO en kijken of het wel écht geoptimaliseerd is. Ook kan het gekoppeld worden aan Google Analytics, om een goed beeld te krijgen van je website. Elk foutje dat de tool op kan pikken, is een foutje die je snel kan verbeteren.

5.    Chatbots

Je ziet ze op veel sites voorbij komen tegenwoordig, chatbots die rechtsonder in je beeld verschijnen om je een helpende hand aan te bieden. Bij Websitebezorgd maken we hier ook gebruik van, omdat we de voordelen van de tool goed kunnen gebruiken. Chatbots kunnen bezoekers van je website op een geheel automatische manier op weg helpen, om ze te brengen naar de informatie waar ze naar op zoek zijn. Er zijn verschillende soorten chatbots, van chatbots die de bezoeker een aantal opties geeft om uit te kiezen, tot een ingewikkelde chatbot die gebruik maakt van Artificial Intelligence (AI). De AI kan berichten van de bezoeker beantwoorden, geheel automatisch. Maar zoals velen van ons weten, is AI nog niet perfect om dit soort taken op zich te nemen. In de toekomst kan dit zeker nog veranderen, maar voor nu de tip… Maak de chatbot niet te ingewikkeld, je wil je bezoeker juist helpen in plaats van meer vraagtekens oproepen!

Nu we de vijf tools hebben besproken, is het tijd om te kijken naar welke tool het beste uit de test komt. Het antwoord is redelijk simpel, namelijk élke tool. Ze hebben allemaal specifieke voordelen die bedrijven enorm op weg kunnen helpen, op verschillende vlakken. Zo is Mailchimp bijvoorbeeld geweldige voor automatische e-mails, terwijl chatbots juist een goede helpende hand zijn voor de bezoeker van een website. Zo stralen alle tools op hun eigen manier en is het onmogelijk om de nummer 1 tool een medaille om te doen. Onze tip? Doe voor je bedrijf research naar waar automatisering recht van toepassing kan zijn, zodat het oplossingen kan bieden voor mogelijke problemen waar jij of je collega’s dagelijks mee kampen. Voor elk probleem, bestaat een tool. Ook voor automatisering, op welk vlak dan ook.

Verder lezen.