Inhoud

LinkedIn Ads: Wat en Waarom?

17/11/2022
Deel deze blog

Om een zakelijke doelgroep te bereiken, is het lastig om te adverteren via kanalen als Facebook en Instagram. Dit zijn namelijk kanalen waar veel consumenten dagelijks op scrollen, waardoor je vaak nét niet de doelgroep kan bereiken die je wenst te bereiken. Kan je namelijk met je bedrijf oplossingen bieden voor andere bedrijven? Dan wil je vanzelfsprekend andere bedrijven bereiken, in plaats van de normale burger. Gelukkig is hier een oplossing voor, namelijk het adverteren via LinkedIn. Zoals we allemaal weten, is LinkedIn een kanaal dat gespecialiseerd is op de zakelijke burger en bedrijven van klein tot groot. Wil je dus een ander bedrijf bereiken, omdat je denkt dat een samenwerking een win-win situatie kan worden? Dan is LinkedIn dé plek om te adverteren. 

Wat zijn LinkedIn Ads?

Net als bij Facebook en bijvoorbeeld Google, kan je als bedrijf adverteren via LinkedIn. Hierbij ligt de focus echt op B2B, waardoor bedrijven adverteren richting andere bedrijven, om bijvoorbeeld samenwerkingen op te stellen. Het adverteren via LinkedIn ligt overigens best breed, zo kan je op profielen, de homepagina en zelfs de zoekresultaten advertenties plaatsen om andere bedrijven te bereiken. Hierdoor weet je zeker dat je advertentie daadwerkelijk gezien wordt, maar belangrijk is wel dat je de advertentie ook aantrekkelijk maakt. LinkedIn stelt dat je, bij een zogeheten tekstadvertentie, gebruik maakt van een afbeelding, korte info en een duidelijke call-to-action. Deze advertentie kan vervolgens een link bevatten naar je LinkedIn pagina, of een externe pagina naar keuze, waarbij het budget van de advertentie heel laag ligt. Super simpel en interessant om naar te kijken dus, zowel voor jou als voor het bedrijf dat je advertentie tegenkomt. De andere optie is een advertentie die gepromoot is, waarna hij op de homepagina belandt. Hierbij zijn de kosten wel iets hoger, maar weet je wel zeker dat je advertentie door meer partijen wordt gezien. 

Waarom LinkedIn Ads?

Gebruik maken van advertenties via LinkedIn brengt verschillende mogelijkheden en voordelen met zicht mee. We gaan de meest belangrijke opties stap voor stap langs:

  • Het instellen van een specifieke doelgroep
    Een advertentie opstellen is geweldig, maar hoe zorg je er precies voor dat de advertentie ook echt gezien wordt door de doelgroep die je in gedachte had? LinkedIn biedt hierbij de mogelijkheid om in te stellen welke doelgroep je wil bereiken, waardoor je zeker weet dat je advertentie ook daadwerkelijk aankomt bij wie je maar wil. Hierbij is het mogelijk om specifieke vakgebieden, functietitels en bijvoorbeeld locaties van bedrijven in te stellen naar wens, zodat je je bedrijf echt kan promoten bij de doelgroep die je graag binnen wil halen. Is je campagne namelijk niet relevant voor bedrijven die werken in de IT? Dan kan je dit laten weten aan LinkedIn, binnen een paar clicks.

  • Professionals aanspreken
    Bij LinkedIn weet je overigens zeker dat je met professionals te maken hebt. LinkedIn gebruikers zijn betrokken en willen zichzelf op zakelijk gebied vaak ontwikkelen tot echte professionals binnen hun vakgebied. En zeg nou zelf, wat is beter dan adverteren richting bedrijven die willen groeien? Daarnaast is het bereik van LinkedIn enorm, met meer dan 5 miljoen gebruikers in Nederland alleen en 500 miljoen wereldwijd, weet je zeker dat je te maken hebt met een grote hoeveelheid gedreven professionals, die zich sneller van lead tot sale converteren dan elk ander socialmediakanaal.

  • Product in de markt zetten
    Heb jij met je bedrijf een nieuw product dat onder de aandacht gebracht moet worden? Dan zit je bij LinkedIn altijd goed. Bedrijven en werknemers binnen die bedrijven zijn altijd opzoek naar de nieuwste tools om hun werkervaring te verbeteren en optimaliseren. Via een kanaal als Instagram zou dit vaak genegeerd worden, maar bij LinkedIn is de kans groot dat bedrijven daadwerkelijk interesse hebben in wat je aan wil bieden. 

Kosten LinkedIn Ads

Een relatief groot nadeel van LinkedIn Ads zijn de kosten die het met zich meebrengt. Het minimale bedrag per dag ligt op € 10, waarbij je in kan stellen wat je volledige budget is per campagne. Om te vergelijken kan je via Facebook adverteren voor € 1 per dag, waarbij je bereik laag is omdat je budget laag is. Toch is Facebook goedkoper, omdat de Cost per Click lager ligt. Maar, voor je weg klikt, dit heeft een reden! Adverteren via LinkedIn is namelijk super waardevol vergeleken met andere kanalen, omdat je echt doelgericht andere bedrijven kan bereiken. Uit onderzoek is gebleken dat adverteren via LinkedIn maar liefst 277% effectiever is dan via Facebook! Adverteren via Facebook is wellicht iets goedkoper, maar het is altijd de vraag of je de juiste doelgroep te pakken hebt. Deze gok wagen kan op den duur juist voor meer kosten zorgen, van zowel geld als tijd. Stel namelijk dat je via Facebook een advertentie plaatst, maar deze advertentie eigenlijk veel minder leads binnenhaalt dan gepland. Dit betekent vanzelf dat je opnieuw moet adverteren, opnieuw een advertentie moet samenstellen én opnieuw geld uit moet geven. LinkedIn biedt de mogelijkheid om direct te richten op de doelgroep die je écht wil bereiken, zonder dat je een gok moet wagen of constant opnieuw moet beginnen als het toch geen succes is. Hierdoor zeggen wij dat de hogere kosten echt de moeite waard zijn, zolang je een product of dienst aanbiedt dat minimaal € 5000 in totaal op kan leveren, anders is het eigenlijk de moeite en het geld niet waard om de campagne door te zetten. 

Inhoud van de Ads

Het adverteren via LinkedIn brengt wel een bepaalde eis met zich mee. Bedrijven willen graag zien wat je voor ze kan betekenen, zodat ze een samenwerking aangaan waar ze echt wat aan hebben. Je moet hiervoor dus een inhaker bedenken, hoe kan je een bedrijf nou echt prikkelen? Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat wij zullen adverteren op het feit dat we een bedrijf een boost kunnen geven door middel van een gloednieuwe website. Hierbij roepen we bij het bedrijf dat de advertentie leest op dat we iets voor ze kunnen betekenen om te groeien, wat uiteraard waardevol kan zijn. Ook kan je adverteren voor bijvoorbeeld een e-book met geweldige tips om te groeien met je bedrijf, om nog een voorbeeld te noemen. Kortom, adverteer met een duidelijke boodschap en met het doel om andere bedrijven een helpende hand aan te bieden! Wat kan jij betekenen voor een ander?

Verder lezen.