Inhoud

Hoe meet je het aantal websitebezoekers?

14/11/2022
Deel deze blog

Inzichten. Hét woord waar veel bedrijven meteen de oren voor spitsen, en dat is maar goed ook. Door middel van inzichten, kan je als bedrijf meteen te weten komen of je website bijvoorbeeld wel tot in de puntjes is geoptimaliseerd. Ook kan je marketingactiviteiten, je producten en de bijbehorende content beter beoordelen, om hogere prestaties te leveren met je bedrijf. Het is dus zeker waardevol, maar hoe kan je nou precies je klanten en hun gedrag meten? 

Google analytics

Om te beginnen starten we met het programma dat onze grote vriend Google gratis aanbiedt. Een tool waarmee elk bedrijf vandaag nog kan starten met meten, om direct waardevolle inzichten te verkrijgen. Zo kan je meten waar de gebruikers vandaan komen, van de woorden die zij intypen op Google tot de pagina waar de gebruiker vervolgens beland. Ook kan je meten hoe lang de gebruiker blijft hangen op die pagina en kan je aflezen wat het bouncepercentage is. Een gebruiker die op je website belandt en geen andere actie uitvoert is een zogeheten bounce. De gebruiker bezoekt hierbij één pagina en verlaat vervolgens de website. Het bouncepercentage is de hoeveelheid gebruikers die één pagina hebben bezocht. Ligt het percentage dus op 40% van 10 gebruikers, dan hebben 4 gebruikers de website na de eerst bezochte pagina verlaten. Of een hoog percentage goed of slecht is, ligt aan het doel van de pagina. Zoekt de gebruiker bijvoorbeeld een telefoonnummer, dan zullen ze die op de juiste pagina vinden en de site weer verlaten. Dit is een bounce, maar de gebruiker heeft wél het telefoonnummer, dus is het toch een succes.

Hotjar

Naast Google Analytics, is Hotjar een geweldige tool om inzichten te verkrijgen. Je kan het exacte gedrag volgen van de gebruiker, door middel van verschillende tools. Hotjar maakt namelijk gebruik van heatmaps, conversie funnels, visitor recordings en het analyseren van formulieren. 

  1. Heatmaps

Door middel van de heatmaps, kan Hotjar verschillende aspecten meten. Zo analyseert het muisklikken, maar ook muis- en scrollbewegingen. De heatmap werkt vervolgens met kleuren, van blauw tot rood en van klein tot groot. Een kleine blauwe cirkel is hierbij een weinig aantal clicks, terwijl een grote rode cirkel een hotspot is waar dus veel bezoekers op klikken. Door middel van de analyse van het scrol gedrag, kan je je website zo designen dat mensen niet hoeven te scrollen naar de belangrijke info. 

  1. Conversie funnels

Waar de gebruikers afhaken, is wat de conversie funnel je kan vertellen. Stel dat een gebruiker op je website komt, een product aan de winkelmand toevoegt en vervolgens tijdens het invullen van zijn of haar adres afhaakt, dan weet Hotjar precies hoe dat proces is verlopen. Vervolgens kan je hier op inhaken, als veel mensen namelijk afhaken bij een bepaalde stap, is het misschien een slim idee om deze stap aan te passen en weer een analyse te verrichten. 

  1. Visitor recordings

Precies weten hoe de gebruiker zich navigeert op je website? Dat kan met de visitor recordings die Hotjar aanbiedt. Door middel van deze analyse, kan je bepalen waar de sterke én zwakke punten liggen van je website. Zo kan je je website geheel aankleden zoals je zelf wil, met de inzichten als rode draad. Ook is het mogelijk om te filteren van zowel je doelgroep als de pagina’s. Wil je bijvoorbeeld filteren op Safari gebruikers, Windows gebruikers of mobiele gebruikers? Dat kan!

  1. Analyseren van formulieren

Formulieren op je website kunnen heel waardevol zijn, maar ze moeten natuurlijk wel goed in elkaar zitten. Met de Form Abandonment analyse kan je precies zien of dit het geval is, of dat je je formulieren nog een keer onder de loep moet nemen. Een formulier dat goed werkt, zorgt weer voor conversie. 

Instellen van conversies

Een conversie is een actie die je wil dat de bezoeker uitvoert. Voorbeelden hiervan kunnen bijvoorbeeld een aankoop zijn, of het inschrijven voor je nieuwsbrief. Conversies geven je inzicht in hoe succesvol je website precies is, want een conversie is een actie die de klant uitvoert, wat natuurlijk altijd waardevol is. Via Google Analytics kun je deze conversies meten, om precies te weten waar de conversie vandaan komt. Dit kan bijvoorbeeld via een zoekmachine als Google, maar ook een advertentie die je hebt lopen via Facebook. Via Google Analytics kan je meten hoeveel conversie het heeft opgeleverd én hoeveel het gekost heeft. Het bepaald je succes, waardoor je weet of je het door moet zetten of het helaas af moet kappen. 

Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool waarmee je de zoekresultaten en de online zicht- en vindbaarheid kan verbeteren. Je kan verschillende zaken controleren, wat het enorm waardevol maakt. Zoekopmaak, zoekverkeer en zelfs beveiligingsproblemen kun je door middel van deze tool bekijken en verbeteren. Zijn er problemen met je website? Dan kan je die binnen de kortste tijd rechtzetten. Zonder deze tool is het lastig om te weten of je website wel optimaal werkt, het is dus zeker een aanrader voor ieder bedrijf.

Verder lezen.