Inhoud
December 3, 2021

Google for Jobs: één jaar later

Google for Jobs is sinds de zomer van 2020 zomer up-and-running in Nederland. Wij hebben al een aantal van onze klanten hierbij mogen helpen, om vindbaar te worden met Google for Jobs. Hoewel dit een succes was, vroegen we ons toch af: waar staat Google for Jobs nu één jaar verder? Waar lopen we tegenaan en wat levert het op voor de gebruikers van Google for Jobs? 


Terug naar het begin

Google startte met Google for Jobs, omdat er nog geen plek was waar alle vacatures samen kwamen. Partijen als Nationale Vacaturebank, Indeed en Werkzoeken proberen dat natuurlijk ook te verwezenlijken, maar krijgen het niet helemaal voor elkaar. Het is voor die partijen lastig om 'de Google van de vacatures' te worden. De data analisten bij Google weten natuurlijk dat de reis van de werkzoekende start bij en op Google, een perfecte reden om dus te starten met een platform als Google for Jobs. In 2017, mei om precies te zijn, kondigde Google de lancering al aan, maar toch moesten we hier in Nederland nog jaren wachten tot het daadwerkelijk werd uitgevoerd. Uiteraard begon Google for Jobs in Amerika, daarna volgden Zuid-Amerika en Afrika. Uiteindelijk was Europa aan de beurt, maar ook hier moest Nederland toch nog een tijdje wachten. Pas in augustus 2020 werden we verwend met het nieuwe platform, ruim drie jaar nadat Google het officieel had aangekondigd. Geduld is een schone zaak. 

De voordelen

Er zijn zowel voordelen als nadelen gekoppeld aan Google for Jobs. Gelukkig zijn de voordelen hierbij in de meerderheid en is het platform over het algemeen simpelweg een succes. Om te beginnen is het grootste voordeel dat het platform heel gemakkelijk is om te begrijpen en te gebruiken. Binnen een paar clicks kan je precies vinden waar je naar opzoek bent, in plaats van websites één voor één afgaan zonder enig succes. Daarnaast is de filtering op Google for Jobs heel goed in oppikken wat je precies wil zoeken en maakt het gebruik van spelfouten herkenning én zoekt het ook op synoniemen. Perfect om snel te vinden wat je wil, wat natuurlijk altijd prettig werkt. 

De nadelen

Het nadeel van Google for Jobs, is dat de grote partij Indeed niet mee doet. Zij willen alles zelf regelen en worden wereldwijd niet getoond in Google for Jobs. Indeed gaat graag de strijd aan met Google, wat een tijdje geleden op de voorpagina van Google te zien was wanneer men zocht naar “Google for Jobs”. Een advertentie van Indeed stond bovenaan de zoekresultaten, dat kan natuurlijk geen toeval geweest zijn. Verder zal Google for Jobs binnenkort geld gaan rekenen voor een plekje bovenaan de lijst van duizenden vacatures. Op zich geen groot nadeel, want veel platformen maken hier gebruik van, maar het kan een duur grapje gaan worden.


Opvallen

Om maximaal gebruik te maken van het platform, kan je als bedrijf natuurlijk een paar tips goed gebruiken. Ten eerste is het van belang dat je vacature opvalt, alleen op die manier kan je vrijwel garanderen dat je vacature ook daadwerkelijk een nieuwe aanwinst binnen haalt. Een logo is een goede tool om op te vallen, dus gebruik deze ook vooral! Bedrijfslogo’s zijn afbeeldingen die opvallen, waardoor je zeker weet dat de ogen naar jouw vacature gaan. Daarnaast is het van belang dat je vacature overtuigend is, je wil de lezer natuurlijk prikkelen en er tegelijkertijd voor zorgen dat hij of zij tot actie over gaat. Een duidelijke call-to-action is hier een must have. Als derde kan je zoekwoorden toepassen, zodat je vacature (net als bijvoorbeeld je website met SEO) hoog scoort. Hoe hoger de score, hoe groter de kans is dat je vacature ook daadwerkelijk gezien wordt. Als laatste wil ik nog meegeven dat het van belang is dat je altijd duidelijk het salaris benoemd, dit is uiteindelijk waar het allemaal om draait. Een duidelijke vacature met duidelijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden vinden we allemaal een stuk prettiger, dus zorg ervoor dat je hier ook een blik op werpt. Hoe duidelijker, hoe meer kans op Google for Jobs. 


Verder lezen.