Inhoud

5 fouten bij het schrijven van webteksten

17/10/2022
Deel deze blog

1. Te lange teksten - hou het kort!

De eerste veelgemaakte fout is het schrijven van enorme lappen tekst. Je wilt je websitebezoekers graag alles over je bedrijf vertellen en probeert zo volledig mogelijk te zijn. Hier is op zich niets mis mee, maar vergeet niet dat je bezoekers binnen een paar seconden al hebben besloten of een tekst ze aanspreekt. Ze lezen niet de krant, maar surfen op het internet. De gezochte informatie moet snel te vinden zijn, anders klikken ze weg. Te lange teksten kunnen dan erg afschrikwekkend werken. Wees daarom vooral kort en bondig. Het is beter dat je niet gelijk helemaal volledig bent dan dat niemand het aandurft je webtekst te gaan lezen!

Ze lezen niet de krant, maar surfen op het internet.

Spreek mensen aan met korte, makkelijk te lezen teksten. Wanneer bezoekers dan geïnteresseerd raken, kun je ze de mogelijkheid geven om door te klikken naar een websitepagina met wat meer informatie. Dit doorverwijzen kun je meerdere keren doen, zodat mensen steeds opnieuw een behapbare hoeveelheid tekst voor zich krijgen en niet afhaken. Als bezoekers echt op zoek zijn naar specifieke details, kun je ze ook vragen om contact met je op te nemen.

2. Niet jij, maar ik - spreek de bezoeker aan!

Deze fout wordt nog altijd veel gemaakt: niet schrijven over jou (de websitebezoeker), maar over mij (de ondernemer). Dit lijkt misschien op het eerste gezicht logisch. Als ondernemer wil je de websitebezoeker immers informeren over wie jij bent en wat jouw bedrijf doet. Toch moet je dit vooral niet zo doen! Mensen besluiten binnen enkele seconden of een webpagina ze aanspreekt of niet. Gebruik die enkele seconden dan ook om hen aan te spreken! Begin niet gelijk over jezelf en je bedrijf, maar vertel eerst wat je de websitebezoeker kan bieden. Door de bezoeker als uitgangspunt te nemen, zal die zich meer aangesproken voelen en is de kans groter dat die geïnteresseerd raakt in je website en je bedrijf. Maak daarom goed duidelijk welke voordelen jij mensen kunt bieden als ze klant worden bij jouw bedrijf. 

Nadat je je websitebezoekers op die manier hebt aangesproken, kun je natuurlijk meer over je bedrijf vertellen. Uiteindelijk moeten ze immers wel weten wat je doet en welke producten of diensten je hen concreet aanbiedt.

3. Te uitgebreide zinnen - wees duidelijk!

Deze derde fout sluit aan bij de eerste. Net zoals te lange teksten, zijn ook te uitgebreide zinnen een no-go. Weer geldt: bezoekers lezen niet de krant, maar surfen op het internet. Ze zijn op zoek naar snelle en makkelijke informatie. Lange zinnen die meerdere bijzinnen bevatten zijn misschien mooi, maar kunnen ook verwarrend werken. Dit maakt ze wat lastiger te lezen en daar verlies je klanten mee. Wees daarom kort en krachtig. Spreek de bezoeker duidelijk aan. Dit geldt zeker voor je landingspagina, het eerste wat websitebezoekers te zien krijgen. Langere teksten zoals blogs of whitepapers mogen uitgebreidere zinnen bevatten. 

‍4. Fouten in de taal - controleer je tekst!

Deze fout is erg voor de hand liggend, maar wordt toch nog altijd veel gemaakt. Een webtekst vol taal- en spellingsfouten leest vervelend en maakt bovendien een onprofessionele indruk. Let daarom goed op je spelling, grammatica en zinsopbouw en lees als het even kan je tekst achteraf na ter controle. Ook is het aan te raden om gebruik te maken van een spellings- en grammaticacontrole op je computer. Dit is heel makkelijk en werkt zeer effectief. Soms is het lastig om je eigen fouten te herkennen, zeker als taal niet je sterkste punt is. Dan kan het handig zijn om aan iemand anders te vragen of die je tekst even wil doorlezen en verbeteren. Een kleine moeite en het tilt je webtekst echt naar een hoger niveau.

5. Onvindbaar voor zoekmachines - gebruik deze 3 tips!

De laatste fout is je webtekst onvindbaar maken voor zoekmachines op het internet. Het is logisch dat jij als ondernemer deze fout maakt, want je bent waarschijnlijk geen expert op het gebied van websites. Over dit onderwerp valt veel te zeggen, want er komt veel kijken bij een goede online vindbaarheid. Het is dan ook aan te raden om je wat te verdiepen in de werking van zoekmachines en SEO (Search Engine Optimization). 

SEO of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie houdt in dat je stappen neemt om je website goed vindbaar te maken voor zoekmachines. Een belangrijk onderdeel hiervan is het schrijven van goede webteksten. Zo scoor je hoger op zoekmachines zoals Google of Bing. Er zijn genoeg artikelen te vinden over de verschillende technieken die je kunt toepassen bij SEO.

Voor nu geven wij je een paar simpele tips over tekstopmaak die iedereen kan toepassen om je webtekst beter vindbaar te maken voor zoekmachines. Een goede tekstopmaak is namelijk niet alleen belangrijk voor de leeservaring van je bezoekers, maar dus ook voor je online vindbaarheid. 

1. Gebruik de koptekstfunctie voor kopteksten.

Dit is heel belangrijk. Als je dit niet doet en bijvoorbeeld vetgedrukte tekst gebruikt als koptekst, herkent de zoekmachine dit niet als zodanig. Hierdoor wordt de door jou bedoelde koptekst door een zoekmachine niet als koptekst gezien en is je webtekst slecht vindbaar.

2. Gebruik vetgedrukte tekst voor belangrijke trefwoorden.

Een zoekmachine zal extra letten op de woorden die benadrukt worden in een tekst. Wanneer een tekst wordt beoordeeld op relevantie, zijn de vetgedrukte woorden dus van extra belang. Daarom is het gunstig voor je online vindbaarheid om trefwoorden vetgedrukt te maken. Zorg er wel voor dat je niet te veel woorden vetgedrukt maakt, want dat werkt niet goed voor de zoekmachines en is bovendien vervelend voor de lezers.

3. Gebruik de opsommingsfunctie voor opsommingen.

Ook hier geldt weer dat een zoekmachine een opsomming alleen herkent als jij voor het maken ervan de opsommingsfunctie hebt gebruikt. Maak daarom niet zelf een opsomming, maar gebruik de daarvoor bedoelde functie.

We wensen je veel succes met het schrijven van je webteksten. Deze 5 fouten zul jij in ieder geval niet meer maken! Heb je nog verdere vragen over dit onderwerp of heb je hulp nodig bij je website of webteksten? Wij helpen je graag! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. 

Verder lezen.