Wat is contentmarketing?
Contentmarketing bevat verschillende onderdelen, die samen potentiële klanten kunnen werven, die vanuit daar vaste klanten kunnen vormen, waarbij de relatie tussen de klant en het merk in de spotlight staat. De onderdelen bevatten het maken, delen en verspreiden van content. Bijvoorbeeld een blog, een post voor op de socialmediakanalen, maar ook een podcast kunnen content zijn waarmee er gecommuniceerd kan worden naar je klanten.
1. Betrouwbaarheid en de eerste indruk
De relatie die je bouwt met je doelgroep, is natuurlijk van ontelbare waarde. Oplossingen bieden voor de vragen en problemen waar zij mee zitten is waardevol en daar kan contentmarketing goed bij helpen. Hoogwaardige content zorgt ervoor dat de doelgroep jouw bedrijf als betrouwbaar ziet, als professionals die weten wat ze kunnen betekenen voor hun klanten. De bezoeker maakt kennis met je bedrijf door de website en socialmediakanalen te bekijken, dus deze moeten voldoen aan de kwaliteit die de klant verwacht. Een goede eerste indruk, zorgt voor een goede klantrelatie.
2. SEO
Als je als bedrijf het content maken onder de knie hebt, dan zullen klanten dit vanzelf opmerken. Een bedrijf dat zich online goed afbeeld door middel van sterke content, komt over als een bedrijf dat professioneel en vakkundig te werk gaat. Ook komt er een groot deel Search Engine Optimalisatie (SEO) bij kijken. Zoekmachines als Google zullen merken dat de content die jouw bedrijf deelt relevant kan zijn voor bepaalde klanten, waardoor jouw website hoog zal scoren op de ranklijst. Een hogere ranking in de zoekresultaten, zorgt voor meer clicks, wat weer zorgt voor meer potentiële klanten die jouw website bezoeken. De online vindbaarheid van jouw bedrijf en je bedrijf zelf krijgt hierdoor een flinke boost, wat vanzelf zorgt voor meer verkeer op de website. Normaal is veel verkeer vervelend, maar online is dit juist niet het geval.
3. Personalisatie
Content personaliseren is perfect om klanten op een (klaar voor?) persoonlijke manier te benaderen. Tegenwoordig worden we allemaal overspoeld met eindeloos veel informatie, wat vaak helemaal niet zo relevant is als het gaat om onze interesse en doelen. Persoonlijke content geeft hier een 180 graden draai aan, waardoor de potentiële klant geprikkeld wordt op een andere manier dan dat dat meestal verloopt. Door middel van CRM-systemen, beschikbare klantgegevens en analyses van de huidige markt en trends, kan content worden gemaakt die aansluit op de interesses van de klanten. Relevante content zorgt voor verandering in de eeuwige stroom aan dagelijkse informatie en zal de klant op een hele andere manier prikkelen dan normale content dat doet.
4. Inhoud
Content marketing toepassen op de website, zorgt ervoor dat de website vol staat met informatie dat relevant kan zijn voor de bezoeker. Hoge kwaliteit content zal de lezer prikkelen, waardoor hij of zij verder wíl lezen en verder zál klikken. Zoals in punt 1 al besproken staat, blijft het gezegde “hoe meer clicks, hoe beter” van toepassing, waarin de inhoud van een website een grote rol speelt.
5. Een social media boost
Content dat afgestemd is op de problemen, vragen en uitdagingen van je doelgroep, zullen je socialmediakanalen een flinke boost geven. Zulke content roept een emotie op, waarbij de bezoeker denkt “Hey, dat herken ik!”. De interactie tussen jouw bedrijf en de bezoekers van je sociale media zal hierdoor stijgen, want jij en je bedrijf bieden wat de bezoeker zoekt, je redt hem of haar uit de brand. Deze interactie is uiteraard hoogwaardig, een bedrijf dat oplossingen biedt, zal door de doelgroep gezien worden als een bedrijf dat klaar staat voor elke uitdaging. Zulke bedrijven worden gedeeld en zoals we allemaal weten, is delen van extreem hoge waarde op kanalen als Instagram en Facebook, maar ook het zakelijke platform LinkedIn. Hoe meer clicks…!